Als je bent zoals ik dan loopt je mailbox dagelijks vol met nieuwe berichten. De kans is groot dat je snel afrekent met ongewenste berichten. Maar hoe zit het met berichten waar je wel om hebt gevraagd? Aan welke geschreven en ongeschreven spelregels moeten verzenders zich houden?
Lees meer »Waarom klanten niet loyaal zijn
Je hebt dit vast wel eens horen beweren: “Als we het klanten niet voldoende naar de zin maken, verruilen ze ons voor een ander. Bovendien zijn trouwe klanten winstgevender dan nieuwe klanten. Dus werk aan de loyaliteit van je klanten!” Algemeen gesteld is de overheersende mening dat je moet streven naar loyale klanten. Want als je dat niet doet, is dat heel slecht voor je bedrijf. Klopt dat wel?
Lees meer »Beeldbellen: prima alternatief voor persoonlijke ontmoetingen
Veel verkopers sturen graag aan op een persoonlijk gesprek met hun klanten of prospects. Ze hebben het gevoel daarmee hun kansen te verhogen. In zo’n gesprek spelen alle zintuigen een rol: je kunt klanten horen, zien en ruiken. Het persoonlijke gesprek geeft talloze verkopers een beter gevoel. Mede daarom sturen ze graag aan op een afspraak. Maar is dat wel zo verstandig?
Lees meer »Verkopen aan de directeur
Directeuren en topmanagers zijn vaak druk. Je krijgt meestal maar één kans om je product of dienst aan de top van het bedrijf te presenteren. Dus moet je direct raak schieten. Dat maakt verkopen aan de directie tot een intimiderende opgave. In dit artikel vind je enkele praktische tips en een handige checklist.
Lees meer »Parfumerie Douglas maakt er een rommeltje van
Je bestelt iets online bij een bekende winkelketen en geeft aan dat je het in hun winkel komt ophalen. Wat er dan gebeurt is tenenkrommend. Een typisch voorbeeld hoe je klanten tegen je in het harnas jaagt. Lees en huiver…
Lees meer »Een van de grootste vrienden van succes
Is zelfvertrouwen een noodzakelijke voorwaarde voor succes? En stel nu eens dat dit waar is, is twijfel dan een van de grootste vijanden van succes?
Lees meer »Hoe scoort jouw verkoopapparaat?
Kritieke prestatie-indicatoren oftewel key performance indicators, kortweg KPI’s zijn belangrijk. Toch gaan veel organisaties niet verder dan het berekenen van de omzetten en winst. Dat is weliswaar een belangrijk gegeven voor het vaststellen van de targets, maar heb je hiermee voldoende informatie om de effectiviteit van jullie verkoopapparaat te meten?
Lees meer »Zullen we weer gewoon ‘inside the box’ gaan denken?
Buiten de bekende kaders denken heeft op sommige plaatsen een haast mythische status gekregen. Maar is dat wel terecht? Zo maar een idee: misschien valt er ook veel te zeggen voor ‘inside the box denken’?
Meer deals sluiten door je klant op het verkeerde been te zetten
Als logica en fraaie argumenten het laten afweten, kan het een slimme zet zijn om je toevlucht nemen tot drastische maatregelen. Je kunt de klant bijvoorbeeld eventjes op het verkeerde been zetten en daardoor meer verkopen. Hoe werkt dat?
Lees meer »Help ze reageren niet op mijn offerte!
Heb je het wel eens meegemaakt? Het verkoopgesprek verliep prima. Je maakte een offerte en toen… bleef het akelig stil. Wat is er aan de hand?
Wat je ook ondernam, je kreeg de klant niet te pakken. Waarom verandert de houding van klanten of prospects soms zo drastisch nadat je je voorstel op de (elektronische) post hebt gedaan?
Lees meer »