
De ene persoon spreekt veel begrijpelijker dan de ander. Een veel voorkomend euvel is bijvoorbeeld dat men in een korte tijd zoveel mogelijk wil vertellen. Ook het oplepelen van allerlei overbodige details maken de zaken vaak niet duidelijker. De vraag is: hoe voorkom je dergelijke fouten en kom je helder en overtuigend over?
In de communicatie is minder duidelijk meer. Af ten toe even je punt herhalen kan helemaal geen kwaad. Je vindt in dit artikel 7 praktische spreektips.
1. Beperk de inhoud
Standpunten worden niet sterker naarmate je er meer argumenten aan toevoegt. Het is verstandig om eerst een belangrijk argument ‘voor’ te geven. Houd dan je mond en wacht rustig af hoe jouw gesprekspartner reageert. Indien nodig kun je er een volgend argument aan toevoegen of je eerdere argument verduidelijken.
Tip. Houd enkele argumenten achter de hand. Men noemt dit ook wel wisselgeld. Wanneer de ander met tegenargumenten komt, heb je op die manier niet al jouw kruit verschoten.
2. Pauzeer
Laat af en toe een korte stilte vallen. Daarmee geef je de ander de kans om wat jij zojuist hebt gezegd te laten bezinken. Je geeft de ander ook de kans om te reageren. Daarmee breng je échte communicatie op gang.
Tip. Communiceren is niet tegen een ander aanpraten tot hij murw is. Communiceren is in een open sfeer van gedachten wisselen. Lees ‘De overdonderende kracht van stilte’!
3. Wissel af
Het is vreselijk inspannend om te luisteren naar mensen die alles op één toon uitspreken. Wissel van toonhoogte. Spreek de ene keer wat harder en de andere keer wat zachter. Je klinkt hierdoor levendig. Verlevendig de inhoud met beeldende vergelijkingen. Hiermee spreek je tot de verbeelding.
4. Rustig ademhalen
Wanneer je te veel in een korte tijd probeert te zeggen, maak je een onrustige indruk. Je raakt buiten adem en gaat nog haastiger spreken. Je gesprekspartner denkt misschien dat je zenuwachtig bent. Bouw rust in. Neem de tijd om even adem te halen en ga dan weer verder.
Rust is het toverwoord. Het geldt des te sterker wanneer je het niet met elkaar eens bent. Straal kalmte uit en glimlach.
Komt de klant met bezwaren? Gebruik dan deze formule om er effectief mee om te gaan.
5. Blijf kalm
Schiet niet onmiddellijk in de verdediging wanneer een klant iets zegt waar jij het niet mee eens bent. Juist op deze momenten is het belangrijk dat jij kalm blijft. Je ziet het tegenovergestelde regelmatig in debatten. De ene politicus valt de ander aan. Die schiet in de verdediging en de toon van zijn stem schiet omhoog. Dit maakt geen overtuigende indruk. Mensen associëren een lage toonhoogte met autoriteit.
Wil je meer rust en kalmte uitstralen? Stop dan een beetje LSD in je verkoopgesprekken.
6. Voorkom chaos
Valt iemand je in de rede? Houd dan onmiddellijk je mond. Soms is dat al genoeg reden voor de ander om ook te stoppen met praten. Doet hij het niet? Laat hem dan rustig uitspreken.
Een mooi foefje is om, wanneer de ander uitgesproken is, nog even de stilte te bewaren. Reageer niet meteen. Aardige kans dat de ander deze stilte opvult. Wellicht dat hij zijn gedachten preciezer formuleert. Wat je in ieder geval moet voorkomen is dat je door elkaar heen blijft praten.
Tip. Wanneer iemand je onderbreekt, kun je ook nog een grapje uithalen en met een glimlach zeggen ‘sorry dat ik u in de rede val!’ Het is voor de ander een sein om zijn mond te houden.
7. Sluit af met een vraag
Beperk je spreektijd. Zeg iets en sluit af met een vraag. Al is het maar “Wat vindt u hiervan?” Hiermee verleid je de ander om te reageren. Luister rustig en geconcentreerd. Pas er voor op om tegelijkertijd een antwoord te formuleren. Luisteren is het devies en daarna kun je altijd nog even nadenken hoe je reageert.
Alles uit je activiteiten halen?
Ben je op zoek naar nieuwe klanten? Wil je meer verkopen aan bestaande klanten? Je concurrent de loef afsteken? Kortom: wil je meer winstgevende omzet?
Dan ben je hier aan het juiste adres. SalesQuest helpt je verder op weg richting verkoopsucces via praktische online acquisitie- en verkooptrainingen. Vanaf prospects verleiden via internet, telefonische acquisitie tot en met het afronden van de verkoop. Kortom: wij zetten verkopers op scherp. Meer weten…