
Sommige klanten hebben een extra duwtje nodig om in te stemmen met de deal. Blijven ze twijfelen? Dan kan de bonus afsluittechniek uitkomst bieden.
Hoe het werkt
Het is eigenlijk heel eenvoudig. Je biedt de klant onverwacht een extraatje aan. Uiteraard moet het iets zijn waarmee je hem blij maakt. Er is weinig anders voor nodig dan een klant die zegt:
“Hé dat is geweldig!”
Uiteraard moet je de klant wel een beetje kennen of op z’n minst een idee hebben waarmee je hem blij maakt. Maar dat mag na een goed verkoopgesprek waarin je zijn behoeften keurig op een rijtje hebt gekregen toch geen probleem zijn?
Voorbeelden
- “Weet u, ik heb een geweldige dag en u krijgt de batterijen er gratis bij!”
- “U bent een gewaardeerde klant, dus daarom reken ik niets voor de bezorgingskosten.”
- “Het is altijd prettig zaken met u doen. Dus geef ik u wat extra’s. Wat vindt u van 1 uur extra coaching (begeleiding)?”
Waarom het werkt
Dit is een typisch gevalletje waarin het wederkerigheidsprincipe uitstekend werkt. Het is heel verleidelijk voor een klant om zomaar iets gratis te ontvangen. Er zit ook iets van druk achter. Stel dat ze nu niet akkoord gaan? Lopen ze dan straks het extraatje mis?
Akkoord gaan met de bonus heeft ongemerkt een positieve invloed op het oordeel van de klant. Hij zal sneller akkoord gaan met de echte deal.
Wil je meer winstgevende omzet scoren?
Ben je op zoek naar nieuwe klanten? Wil je meer verkopen aan bestaande klanten? Je concurrent de loef afsteken? Wie niet?
Ambitieuze bedrijven en verkopers zijn constant op zoek naar nieuwe kansen en mogelijkheden. Ze willen hun zaken verder uitbreiden en ontwikkelen. SalesQuest helpt je verder op weg richting verkoopsucces via praktische online verkooptrainingen.
Vanaf prospects verleiden via internet, telefonische acquisitie tot en met het afronden van de verkoop. Kortom: zet jezelf op scherp…