
Kortingen bevorderen over het algemeen de omzet, maar zijn slecht voor de winst. Toch kom je er soms niet onderuit om kortingen weg te geven. Wat is de slimste manier om kortingen te geven? In dit artikel vind je zeven praktische kortingstips!
1. Onvoorspelbaar gedrag
Wanneer je op gezette tijden kortingen weggeeft, gaan klanten er aan wennen. Je loopt het risico dat ze aankopen uitstellen en wachten op volgende aanbiedingen. Je kunt dit voorkomen door de regelmaat te verbreken.
2. Geef de korting in natura
Prijsverlagingen zijn slecht voor de winst. Betekent dit dat je nooit kortingen weggeeft? Het hoeft niet. Je kunt ook korting geven in de vorm van natura. Je stunt niet met de prijs, maar geeft de klant een cadeautje. Vaak geeft men er ook nog de winkelwaarde bij aan. Meestal is de inkoop een stuk goedkoper. Dus geef je minder weg dan de klant aan waarde denkt te ontvangen.
Tip. Een andere mogelijkheid is dat je iets van het product afhaalt. Bijvoorbeeld: normaal bezorg je gratis. Nu doe je het anders: je lokt de klant met een korting, maar laat hem vervolgens betalen voor de bezorging.
Tip. Een andere vorm van korting in natura geven is extra garanties te bieden. Garanties maken je product of dienst waardevoller of meer vertrouwd. Zo’n garantie moet de leverancier uiteraard wel pijn doen wanneer de klant er gebruik van maakt. Een belofte is geen ‘harde’ garantie. Bedrijven beloven zo veel en komen het soms niet na wanneer puntje bij paaltje komt.
3. De korting opdelen in stukjes
Je kunt bijvoorbeeld adverteren met: uw korting kan oplopen tot ..%! Je geeft de korting niet in z’n geheel weg. In plaats daarvan deel je de korting in stukjes op. Telkens wanneer de klant iets extra’s doet ontvangt hij extra korting.
Pas op met prijsdiscriminatie! Prijsdiscriminatie houdt bijvoorbeeld in dat je verschillende doelgroepen andere prijzen laat betalen. Leiden is in last wanneer die doelgroepen elkaar ontmoeten. Behandel iedereen gelijk. Op die manier hoeft niemand zich tekortgedaan te voelen. Denk bijvoorbeeld aan:
- introductieprijzen of voorintekeningen,
- kortingen voor snelle boekers of inschrijvers.
Maak deze aanbiedingen beschikbaar aan alle doelgroepen, dus zowel vaste- als potentieel nieuwe klanten. Zorg er wel voor dat goed kunt uitleggen waarom je de een wel en de ander geen korting geeft!
Tip. Geef nieuwe klanten een serie kortingsbonnen. De klant kan slechts één bon per bezoek verzilveren. De gedachte hierachter is dat mensen vanzelf trouwe klanten worden zodra ze eenmaal een gewoonte hebben ontwikkeld.
4. Tijdelijkheid of een speciale reden
Benadruk de tijdelijkheid van kortingen. Hiermee voorkom je ellende in de toekomst. Een andere manier om de korting aan te bieden is er een speciale (logische) reden voor te geven. Je hebt bijvoorbeeld een te grote voorraad en bent bang dat die veroudert. Vertel er duidelijk bij dat het een opruimingsaanbod is. Ook dan kan het handig zijn om het aanbod net ietsje anders te formuleren dan bij klanten die eerder hebben gekocht. Laat bijvoorbeeld een deel van de extra service achterwege.
5. Geef referentiekortingen
Met referentiekortingen laat je klanten iets terugdoen. Denk aan bepaalde minimum hoeveelheden, betalingscondities (betaal voor [datum] en ontvang ..% korting), latere levering of, wat IKEA doet, laat mensen dingen zelf monteren of ophalen.
6. Kortingen voor trouwe klanten
De vaste clientèle vist bij kortingen vaak achter het net. Veel bedrijven proberen nieuwe klanten te lokken met kortingen en vergeten hun trouwe klanten. Je kunt het natuurlijk ook omdraaien. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om de klant aan te sporen een extra bezoek aan je zaak te brengen. Je stelt bijvoorbeeld een korting in het vooruitzicht wanneer de klant de volgende keer een nieuwe aankoop doet. Of gewoon hun trouw belonen.
7. Kortingen voor abonnees
Een andere vorm van korting voor trouwe klanten is het aanbieden van een abonnement. Het abonnement geeft recht op extra kortingen of zelfs gratis producten of diensten. Je ziet dit regelmatig bij online diensten. Per maand is dan duurder dan op jaarbasis betalen.
Tip. Marketingprofs.com werkt bijvoorbeeld volgens deze formule. Ze bieden tal van e-books, premium artikelen en webinars aan. De ‘passant’ moet hiervoor apart betalen. De abonnee krijgt ze gratis of tegen sterk gereduceerde prijzen.
Het grote voordeel: aan het begin van een abonnementsperiode is omzet verzekerd! Dit werkt met name voor websites zo goed omdat aan de verstrekking van bijvoorbeeld e-books geen extra kosten zijn verbonden. De kosten worden gemaakt tijdens de productie, maar de verspreiding / vermenigvuldiging kost nauwelijks iets extra.
Slimme verkoopgesprekken voeren en meer orders scoren
Ze zeggen wel eens ‘always be closing’. Is het verstandig dit verkoop-abc’tje toe te passen? Het antwoord zal je verbazen. In dit boek lees je alles over de beste manier om instemming van de klant te krijgen en orders af te sluiten.
Uiteraard vind je nog veel meer tips en adviezen in dit compacte boek. Je leert onder ander15 afsluittechnieken die elke verkoper hoort te weten en moet kunnen toepassen.
Kortom: slimme verkoopgesprekken voeren en meer orders scoren! Meer weten…