
Klanten hebben vaak niet door dat je uitstekende service verleent of allerlei extra’s voor ze doet. Maar kun je hen dat kwalijk nemen als jij niets laat merken? Betere vraag: hoe zorg je er voor dat ze wel doorhebben hoe goed je bent?
Druk, druk, druk …
Een echtpaar heeft het hartstikke druk. Zowel de man als de vrouw hebben een hectische baan. Hij werkt vanuit huis en zij gaat ‘s ochtends al vroeg de deur uit en komt pas laat weer terug. Vandaar dat ze een schoonmaakster in dienst hebben genomen.
Deze interieurverzorgster, Petra, is een harde werkster. Ze besloot op eigen initiatief wat extra dingetjes te doen. Nadat ze klaar was vroeg Petra of alles naar de zin was. Het bleek dat ze ook een erg slimme verkoopster is. De man vroeg haar:
“Waarom heb je de vitrage opengelaten?”
Petra reageerde niet. De man keek naar buiten en toen zag hij het: ze had als extraatje de ramen gelapt! Nadat hij haar had gecomplimenteerd, zei ze:
“Tja, ik dacht, ik laat ze maar open want dan zie je hoe schoon de ruiten zijn!”
Gelijk heeft ze. Had ze de vitrage voor de ramen geschoven, dan zou niemand haar werk hebben gezien. Petra levert altijd uitstekend werk. Dat doet ze al tijden. Al dat prima werk begint dus een beetje gewoon te worden. Op deze manier liet ze merken hoe waardevol haar werk is.
Hoe laat jij aan klanten weten wat je voor hen doet?
De mogelijkheden zijn legio. Je kunt een briefje sturen of eventjes bellen. Maar je kunt het ook op andere manieren laten merken. Bijvoorbeeld door een servicekaartje achter te laten. Of onverwachts iets extra’s doen. Uiteraard kun jij ook de spreekwoordelijke gordijnen een keertje openlaten.
Pas op. Als jij deze extra dingen altijd doet, wordt het weer een gewoonte en vinden je klanten het na enige tijd weer normaal. Sterker: ze menen er dan recht op te hebben. Men noemt dit ook wel de paradox van excellente prestaties.
Als je verzuimt om te laten zien wat je voor klanten doet, dan is de kans groot dat ze jouw fraaie werk over het hoofd zien. Daarmee zet je de deur voor de concurrentie op een kier. Petra gaf haar werkgever een waardevolle les: pronk af en toe met je eigen veren!
Wil je meer winstgevende omzet scoren?
Ben je op zoek naar nieuwe klanten? Wil je meer verkopen aan bestaande klanten? Je concurrent de loef afsteken? Wie niet?
Ambitieuze bedrijven en verkopers zijn constant op zoek naar nieuwe kansen en mogelijkheden. Ze willen hun zaken verder uitbreiden en ontwikkelen. SalesQuest helpt je verder op weg richting verkoopsucces via praktische online verkooptrainingen.
Vanaf prospects verleiden via internet, telefonische acquisitie tot en met het afronden van de verkoop. Kortom: zet jezelf op scherp…