
Als jij bent zoals ik, dan heb je vast een profiel aangemaakt op LinkedIn. Als je bent zoals veel anderen doe je er misschien weinig tot niets mee. Dat is jammer.
Want via LinkedIn kan je snel en gemakkelijk contact maken met potentiële klanten. Zullen we samen kijken naar twee methoden die simpel zijn, maar waar toch veel mensen niet aan denken?
Een Linkverzoek doen
Met enige regelmaat ontvang ik verzoeken van mensen om een verbintenis via LinkedIn aan te gaan. Ze doen het meestal met de standaardtekst van LinkedIn. Het is een tikkeltje onpersoonlijk. Eigenlijk een beetje gemakzuchtig. Maar…? Ik reageer vrijwel altijd positief. Het komt zelden voor dat ik zo’n verzoek afwijs.
Het kan natuurlijk een stuk beter door de boodschap persoonlijk te maken. Je geeft daarmee aan moeite te willen doen. Je zegt ook nog iets anders: “Ik ben in je geïnteresseerd!”
Pas op. Er zijn ook mensen die dergelijke standaardmeldingen negeren. Ze redeneren: “Het is geen voetbalplaatjes verzamelen voor volwassenen hoor. Daar doe ik niet aan mee!” Op die manier krijgt gemakzucht dus de beloning die het verdient.
Door een verzoek te doen bouw je zonder veel moeite aan het leggen van nieuwe contacten. Overigens is dat natuurlijk pas het begin. Je zult de banden verder aan moeten halen. Daarover lees je zo dadelijk meer. Eerst wil ik je laten kennismaken met een tweede manier om zonder veel moeite nieuwe verbintenissen aan te gaan.
Wie kijkt er naar jouw profiel?
LinkedIn attendeert je er op wanneer mensen jouw profiel hebben bekeken. Waarom mensen een bezoekje aan jouw persoonlijke pagina brengen staat er niet bij. Het is een prima kans om een conversatie te starten. Je kunt bijvoorbeeld een bericht sturen. LinkedIn noemt dat een InMail. Deze optie is alleen beschikbaar in de betaalde versie (premium account). Je kunt bijvoorbeeld de volgende boodschap sturen:
“U heeft mijn profiel heeft bekeken. Dat maakt mij wel heel erg nieuwsgierig. Wat was voor u de directe aanleiding om mijn profiel te bekijken?”
Wacht rustig op een reactie. Meestal komt die wel. Maar natuurlijk niet altijd. Als de ander reageert, kan je, afhankelijk van zijn antwoord, de conversatie voortzetten. Uiteraard hoort daar ook een uitnodiging bij om een verbintenis aan te gaan.
Pas op. Wat je vooral niet moet doen, is je nieuwe contact gelijk bestoken met commerciële boodschappen, direct zakelijke voorstellen doen of bedelen om gunsten. Dat is voor velen een reden om deze nieuwbakken contacten subiet te verwijderen.
Het contact is gelegd, hoe nu verder?
Als jij niks doet, gebeurt er meestal bar weinig in jouw netwerkje. De kans dat mensen jouw profiel bekijken is natuurlijk een stuk groter als je actief aan de slag gaat met LinkedIn. Dat geldt uiteraard ook voor het bouwen aan relaties. Kortom: verkopen is vaak een kwestie van (spreekwoordelijk) zaadjes planten en het plantje zorgvuldig laten groeien.
LinkedIn is prima geschikt voor het posten van waardevolle informatie (= content). Je deelt interessante verhalen met je contacten. Het mooist is natuurlijk als je zelf (of jouw bedrijf) nuttige content maakt. Maar je kunt ook interessante informatie van anderen delen. Op die manier creëer je voor anderen een aanleiding om jouw profiel te bekijken. Het is uiteraard ook veel interessanter voor anderen om verbonden te zijn met mensen die nuttige informatie delen. Het mooist is als zij jou als een expert gaan zien.
Je kunt nog een stapje verder gaan en blogs publiceren via LinkedIn Pulse. Je doet het vanuit de tab ‘home’ op de plek waar je normaal een post kunt plaatsen. Daaronder zie je 4 mogelijkheden:
- Foto
- Video
- Evenement
- Artikel schrijven
Kies voor ‘artikel schrijven’. Op die manier plaats je complete blogs. Dit heeft een voordeel. Mensen hoeven de omgeving van LinkedIn niet te verlaten om je blog te lezen. Voeg ook enkele hash tags toe met toepasselijke trefwoorden. Wanneer je een blog publiceert ontvangen jouw contacten hiervan automatisch bericht. Dit is een voorbeeld…
Tip. Ben je niet zo’n schrijver? Wie weet kun je dan informatie van jouw bedrijf recyclen?
Pas op. Met nuttige informatie bedoel ik uiteraard niet jullie reclamefolder of andere overduidelijke vormen van commercie. Waar je uiteraard wel aan kunt denken zijn: tips, adviezen, praktijkcases en nieuwe inzichten.
Het mooie van verbintenissen via LinkedIn is dat je deze nieuwe contacten ook persoonlijke berichten kunt sturen. Je kunt bijvoorbeeld vragen stellen. Maar je kunt mensen natuurlijk ook attenderen op die nuttige white paper die jullie onlangs publiceerden. Of een evenement organiseren. Denk aan webinars. Af en toe mag je ook best een beetje reclame maken.
Kortom: plant zaadjes en probeer een conversatie op gang te brengen.
Tip. Ontvang een keer per week gratis verkooptips en adviezen. Aanmelden…
Wil je meer winstgevende omzet scoren?
Ben je op zoek naar nieuwe klanten? Wil je meer verkopen aan bestaande klanten? Je concurrent de loef afsteken? Wie niet?
Ambitieuze bedrijven en verkopers zijn constant op zoek naar nieuwe kansen en mogelijkheden. Ze willen hun zaken verder uitbreiden en ontwikkelen. SalesQuest helpt je verder op weg richting verkoopsucces via praktische online verkooptrainingen.
Vanaf prospects verleiden via internet, telefonische acquisitie tot en met het afronden van de verkoop. Kortom: zet jezelf op scherp…
Het consistent starten van de juiste online conversaties en het leggen van nieuw (of hernieuwd) contact levert de kans op een commercieel vliegwiel op. Vooral als je dat ‘team-based’ dus niet alleen door Sales weet te organiseren en te mobiliseren. En het mooie is, dat is nog hardstikke leuk ook!