
De eerste indruk is vaak bepalend voor je succes in de verkoop. Als je gaat acquireren via inloopbezoeken bij bedrijven is een perfecte presentatie noodzaak. Dat begint al bij de receptie van het bedrijf dat je bezoekt.
Je vindt in dit artikel 10 tips waardoor je direct meer uit je acquisitiegesprekken haalt.
Meteen klikken met de receptioniste
De receptioniste heeft meestal de macht om je toe te laten of juist te weigeren tot de persoon die jij zo graag wil spreken. Daarom is het verstandig dat jij jezelf ook bij haar op de best mogelijke wijze presenteert. Het moet dus meteen klikken, anders kun je het wel vergeten.
Tip. Behandel ‘poortwachters’ (zoals receptionistes of secretaresses) altijd met respect. Probeer ook niet als een soort dief in de nacht deze professionals te passeren. Maak ze tot je bondgenoot.
- Zelfvertrouwen
Stap vol zelfvertrouwen het gebouw binnen. Twijfel je aan jezelf? Zeg dan iets raars, zoals: “Ik ben de beste verkoper van de hele wereld!” Ook al geloof je er zelf geen snars van dan moet je er vast toch om glimlachen. Daar draait het om. Het moet iedereen meteen duidelijk zijn dat er een echte persoonlijkheid is gearriveerd. Je hebt iets te bieden waarmee je klanten helpt. Dus gedraag jezelf als iemand die eerlijk is, zelfverzekerd en professioneel. - Een stevige tred
Komt nooit schuchter binnen, maak jezelf niet kleiner dan je bent. Loop met een zekere, vlotte en verende tred richting de balie. Bedenk dat mensen veel kunnen aflezen uit jouw lichaamstaal. - Visitekaartje bij de hand
Zorg dat je een visitekaartje bij de hand hebt. Maak eerst oogcontact, stel jezelf voor en overhandig dan pas je visitekaartje. Als je eerst in je koffer of een zak van je jas moet rommelen maakt dat een rommelige indruk. - Glimlach
Blijf glimlachen en zeg “goeden morgen (of middag)”. Pauzeer dan eventjes. De ander moet wennen aan je stem en het duurt vaak een paar tellen voordat mensen beginnen te luisteren. Haal nog een keertje diep adem en ga dan pas verder. - Geef je visitekaartje
Terwijl jij jezelf voorstelt geef je het visitekaartje. Spreek rustig en helder. Als je te snel spreekt kan men daaruit afleiden dat je zenuwachtig bent. Je kunt het tempo waarin je spreekt met gemak controleren. - Vraag om hulp
Maak de ander belangrijk en vraag: “Wellicht dat u mij kunt helpen?” Een vriendelijk uitgesproken verzoek zal de ander in een milde stemming brengen. Deze simpele zin geeft de ander de receptioniste het gevoel dat ze meester is over de situatie. Je stelt haar in staat om je een dienst te bewijzen. De meeste mensen zijn daartoe graag bereid. - Vragen om de naam
Vraag naar de naam van de persoon die je wil spreken. Zeg: “Kunt u mij zeggen wie er over … gaat?” Wees beleeft en geduldig. Als jij arrogant of drammerig overkomt , bereik je niets. De ander gaat zich defensief gedragen en de kans is groot dat daarmee de zaak verkeken is. - De naam en hoe verder?
Nadat je de naam van de juiste persoon hebt gekregen vraag je of deze beschikbaar is om kort me je te spreken. Omdat jouw bezoek spontaan is, vraag je beter niet te veel in een keer. Zeg dat je deze persoon graag eventjes voor op z’n hoogst 5 of 10 minuten wil spreken. Het doel van dit bezoek is slechts een spreekwoordelijke voet tussen de deur te krijgen. - Als de persoon niet beschikbaar is
Vraag dan wanneer je deze persoon wel kunt spreken. Wellicht heeft deze persoon een secretaresse die zijn agenda bijhoudt. Vraag of je eventjes met haar kunt overleggen. Als dat niet mogelijk is, informeer dan naar de beste tijden waarop je kunt terugkeren, of deze persoon bellen.
Het heeft weinig zin om een koud bezoek af te leggen en dan zonder resultaat af te druipen. Haal het maximaal mogelijke uit de situatie. Onderneem iets waardoor je een stapje verder komt. Probeer meer informatie te krijgen over het bedrijf of de persoon die je graag wilt ontmoeten.
- Bedanken
Bedank de receptioniste voor de moeite die zij gedaan heeft. Vergeet nooit haar naam te noemen. Toon waardering voor haar als persoon. Behandel haar als een belangrijk persoon (dat is ze ook!). Door je zo op te stellen vergroot jouw kansen bij een volgend bezoek.
De resultaten van inloopbezoeken zijn onvoorspelbaar, maar met deze tips is jouw volgende bezoek al een beetje warmer dan het eerste.