
Zelfs de ouderwetse rekenmachine kan nog nut hebben. Moderne verkopers gebruiken hiervoor uiteraard hun slimme telefoon. Toch zou het theater fraaier lijken met zo’n ouderwets tel-ding. Het apparaatje kan je namelijk prima diensten bewijzen bij het afronden van de verkoop. Hoe?
Wanneer de klant om een prijs vraagt, kun je die natuurlijk direct noemen. Helaas maakt dat over het algemeen weinig indruk. Met een beetje theater trek je de klant sneller over de streep.
Hoe deze afsluittechniek werkt
Je haalt een rekenmachine uit je koffer (of waar je hem dan ook hebt liggen). Het liefst een wat groter exemplaar. Vervolgens begin je op de toetsen te tokkelen. Je mompelt dan dingen zoals:
“Iets meer korting” en “O ja, daar moet ik ook nog rekening mee houden” en tenslotte “Oké, ik haal er 5% af, speciaal voor u!”
Lees vervolgens de prijs af van het schermpje of laat het de klant zelf lezen. Nog een voorbeeld van wat je zou kunnen mompelen:
“Uh hm… de catalogusprijs is € 1495,-. O wacht eens, met de trouwe klanten korting en de extra aanbieding van vandaag…? Tja… dan kom ik in het totaal op [laat het zien of vertelt de prijs] Lijkt u dat een faire prijs?”
Waarom deze afsluittechniek werkt
Het gebruik van een rekenmachine suggereert dat je niet zo maar een prijsopgave doet, maar dat je een speciale prijs voor de klant uitrekent. Ogenschijnlijk ben je met een ingewikkelde taak bezig. Mede daardoor straal je meer autoriteit uit.
Door op deze manier te werk te gaan, zegt je ook met zoveel woorden ‘dit is een speciale prijs voor u en de beste prijs die ik u kan geven’.
Het belangrijkste: deze methode werkt volgens het bekende principe van wederkerigheid. Dat wil zeggen: wanneer mensen iets extra doen voor een ander, dan heeft die ander het gevoel dat hij iets terug moet doen. Deze techniek werkt het beste bij duurdere artikelen of diensten.
Slimme verkoopgesprekken voeren en meer orders scoren
Ze zeggen wel eens ‘always be closing’. Is het verstandig dit verkoop-abc’tje toe te passen? Het antwoord zal je verbazen. In dit boek lees je alles over de beste manier om instemming van de klant te krijgen en orders af te sluiten.
Uiteraard vind je nog veel meer tips en adviezen in dit compacte boek. Je leert onder ander15 afsluittechnieken die elke verkoper hoort te weten en moet kunnen toepassen.
Kortom: slimme verkoopgesprekken voeren en meer orders scoren! Meer weten…