
Een uitstekende manier om klanten te werven is iets gratis weggeven. Het woord gratis heeft een bijzondere aantrekkingskracht.
De klant heeft het gevoel geen risico te lopen. Dat opent deuren die anders gesloten blijven. Toch is er wel een probleem met gratis…?!
Dienstverleners kunnen bijvoorbeeld een tipboekje, whitepaper, een workshop of webinar gratis aanbieden. Verkopers van producten kunnen hun klanten een monster of een gratis kennismakingsperiode aanbieden.
Helaas is er een probleem
Welke waarde kennen mensen toe aan iets wat ze gratis ontvangen? Wellicht heb je de volgende uitspraak wel eens gehoord:
“Alles wat je voor niks krijgt is waardeloos en wordt als zodanig beoordeeld.”
Daarin zit een kern van waarheid. En dus loop je het risico dat jij je doel, om potentiële klanten te verleiden zaken met je te doen niet bereikt.
Gelukkig is er een eenvoudige manier om gratis weggevertjes in de ogen van de klant waardevol te laten lijken.
Hoe?
Vertel wat de waarde is in het normale economische verkeer. Stel je geeft een elektronisch tipboekje cadeau. Vermeld dan de prijs op de cover. Hetzelfde kun je doen wanneer je een dienst gratis aanbiedt. Zeg:
- “Deze dienst kost normaal € ….!”
- Idem dito met producten: “Normaal rekenen wij hiervoor €…!”
Er zijn drie voordelen:
- De klant heeft het gevoel dat hij iets van waarde krijgt. Het geeft hem het idee bijzonder te zijn.
- Het wederkerigheidsprincipe krijgt betekenis, want gratis hoef je toch niet te belonen door iets terug te doen? Met het ontvangen van iets waardevols ligt dat mentaal anders.
- De klant ziet meteen wat je er normaal voor rekent.
Dat laatste is natuurlijk belangrijk omdat je niet door blijft gaan met gratis weggeven. Je wilt ook nog wat verdienen, niet waar?