
Een quizvraag, met wie kom je het gemakkelijkst tot zaken:
- bestaande klanten,
- prospects of
- ex-klanten?
Wellicht denk je nu: wat een domme vraag! Inderdaad, het antwoord is een open deur intrappen: met bestaande klanten natuurlijk! Maar wie komt op de tweede plaats?
Misschien is het antwoord op deze vraag al iets minder voor de hand liggend. Het zijn niet je prospects, maar ex-klanten. Gek genoeg is dat een groep die wij regelmatig vergeten wanneer wij nieuwe handel zoeken.
Het verschil tussen ex-klanten en prospects is dat die ‘ex-en’ jou (of jouw bedrijf) al kennen. Ze zijn een belangrijke drempel overgestapt en hebben je ooit hun vertrouwen gegeven. Het is dus alleszins de moeite waard om deze groep te benaderen. Het is gemakkelijker om met ze in contact te komen.
Open eerst je crm-systeem of database kijk naar de historie van deze ex-klant. Wat hebben ze in het verleden gedaan? Is er een reden waarom ze niet meer bij jullie kopen? Probeer een schatting te maken van de mogelijkheden.
Neem contact met deze ex-klanten op en knoop een praatje met ze aan. Zorg dat je iets nieuws kunt vertellen. Wie weet levert het je zo maar een order op. De meeste klanten lopen niet weg omdat ze ontevreden zijn, maar gewoon omdat jullie elkaar uit het oog zijn verloren.