
Je wilt natuurlijk graag weten wat je concurrenten doen. Het is natuurlijk zuur als je via bijvoorbeeld een opzegging van een bestaande klant erachter komt dat je grootste concurrent druk bezig is met allerlei acties. De vraag is: hoe krijg je daar de vinger achter?
Op het eerste gezicht lijkt het een bijzonder lastige opgave om erachter te komen. Je moet enig geluk hebben dat je signalen uit de markt oppikt, bijvoorbeeld van een klant die zegt:
“Ik kreeg vorige week een prachtig aanbod van [naam concurrent] en daar ben ik op ingegaan!”
Je kunt dit soort verrassingen tot op zekere hoogte voorkomen door er voor te zorgen dat je op de mailinglijst van je concurrenten komt. Ga dus eens naar hun website en kijk of ze nieuwsbrieven versturen. Abonneer jezelf daarop.
Tip. Jezelf aanmelden met een e-mailadres van je bedrijf is wellicht minder handig. Er zijn zat andere mogelijkheden om e-mailadressen aan te maken. Denk bijvoorbeeld aan gmailadres (of mijndomein). Op die manier blijf je een beetje onder de radar.
Uiteraard kun jij jezelf ook abonneren op schriftelijke uitingen via de reguliere post. Dan komt een postbus goed van pas. Bedenk een fantasienaam en vraag schriftelijke informatie aan. De post komt keurig aan omdat men bij postbussen geen naamcontrole uitvoert. Je wordt er een stuk wijzer van!
Maar dat is toch niet erg ‘netjes’?
Inderdaad. Het is niet ‘chic’. Maar dat is klanten wegkapen bij je concurrent ook niet. Het hoort er echter allemaal een beetje bij. In de zakenwereld is het met enige regelmaat ‘eten of gegeten worden’. Het is maar waaraan jij de voorkeur geeft.