
Heb jij een boel vakkennis in huis? Wil je dit met je klanten delen? Dan zijn webinars daarvoor een prima middel. Maar het vervelende is dat het nogal wat organisatie vergt. Het is bovendien de vraag of er voldoende mensen op af komen. Webinars zijn ook minder persoonlijk. Gelukkig kan het ook anders. Hoe?
Eigenlijk heel simpel. Bied je klanten of prospects een online consult of adviessessie aan. Het grote voordeel is dat je directe interactie heb met je klant of prospect. Je gesprekspartner heeft er ook voordeel van want die kan informatie met je delen. Er zijn geen andere luistervinkjes, dus is het vertrouwelijk.
Voor jou zit er ook een groot voordeel aan vast. Er zijn bosjes mensen die in groepen liever hun kaken op elkaar houden. Maar één-op-één ligt dat meestal anders. Ook de klant of prospect heeft er baat bij. Die ontvangt waardevolle informatie waardoor de kansen toenemen om tot zaken te komen. Hieronder vind je enkele praktische tips om die sessies tot een succes te maken.
Korte sessies
Houd het vooral kort en zakelijk. Meetings van 15 tot 20 minuten zijn voor iedereen prima te doen. En vaak ook makkelijker in een druk schema in te passen. Vertel op voorhand wat de bedoeling is en welk onderwerp je wil bespreken.
Gemakkelijk inloggen
Gebruik software die het mogelijk maakt om snel en eenvoudig in te loggen. Het liefst met slechts één klik op een hyperlink. Alles wat ingewikkelder is, raad ik af. Met veel programma’s zoals zoom of teams is het mogelijk via Outlook of Google afspraken te plannen en dan tegelijkertijd een hyperlink mee te sturen.
Maak het onderhoudend
Heb je foto’s van projecten? Een korte presentatie (bij voorkeur met duidelijke beelden) gebruik ze! Ook PowerPoint is geen probleem. Mits je niet te veel tekst of allerlei gegevens op het scherm smijt. Want dat verveelt snel. Maar korte teksten met sprekende beelden, zijn vaak een prima ondersteuning van je verhaal.
Gebruik het ‘white board’
Zoom en Teams hebben een zogenaamde ‘white board’. Het is een functie waarin je aantekening en schetsen kunt maken en die tegelijkertijd delen met je gesprekspartner. Op die manier kan je een eigen inbreng stimuleren en komt er een echte conversatie op gang.
Bedenk vooraf enkele vragen die je wil stellen
Wissel af. Je kan bijvoorbeeld enkele dia’s via PowerPoint laten zien en dan het delen van het scherm even stopzetten zodat mensen je weer helemaal in beeld hebben. Deze afwisseling zorgt er voor dat mensen ‘bij de les blijven’!
Samenvattend: korte sessies voegen veel waarde toe voor je klanten en prospects, zijn persoonlijk en de kans dat het wat oplevert stijgen er meestal ook door.