
Effectief tijdbeheer is van groot belang voor verkopers. Want als er één beroepsgroep is waarvoor het gezegde ‘tijd is geld opgaat’, dan is het wel voor verkopers. Je vindt in dit artikel 7 praktische adviezen.
1. Planning
Plan je week rond het aantal verkoopbezoeken dat je moet afleggen. Je verdient uitsluitend geld als je aan het verkopen bent.
Kijk eens naar je productie van vorig jaar en hoeveel bezoeken je hiervoor hebt afgelegd. Aan de hand van deze gegevens weet je bij benadering hoeveel bezoeken je per maand, week en dag moet afleggen om hetzelfde resultaat te bereiken. Als de lat dit jaar weer hoger ligt, moet je dus meer bezoeken plannen of contacten leggen met grotere klanten.
Tip. Een handige planningtool is het Eisenhower schema.
2. Acquisitie
Reserveer wekelijks in je agenda tijd (blokken van één uur) voor het maken van afspraken met nieuwe en bestaande klanten. Cluster afspraken per werkgebied.
Tip. Houd eenvoudige statistieken bij van je activiteiten, zoals koude acquisitiegesprekken. Noteer onder andere datum, dag en tijd. Op deze manier kom je er bijvoorbeeld achter welke dag / tijd de beste kansen geeft om prospects te bereiken.
3. Administratie
Je verdient geen geld met administreren. Houd je administratie zo beperkt en simpel mogelijk. Werk aan de administratie buiten de reguliere verkooptijd.
Tip. Hebben jullie veel administratie in het bedrijf? Ga dan eens samen kijken of het minder kan. Vraag je bij elke activiteit af:
– Is dit nodig?
– Wat voegt het toe?
Indien het antwoord is: ‘nee’ of ‘dat weten wij niet’ dan schaf je het onmiddellijk af.
4. Controleren van voice- en e-mail
De telefoon en ook de e-mail zijn niet meer weg te denken uit ons leven. Soms lijkt het wel alsof ze ons leven regeren. Check op vastgestelde tijden, bijvoorbeeld: aan het begin van de dag, later in de ochtend, na de lunch en laat in de middag, je voice- en e-mail. Dat geeft ‘rust in de tent’ en hierdoor krijg je het gevoel weer controle te hebben over je eigen tijd.
Tip. Laat je niet afleiden door de ‘ping’ van allerlei (e-mail)berichten. Zet je e-mailprogramma op gezette tijden uit.
5. Slechts één keer
Handel zaken meteen af. Het kost veel meer tijd als je bijvoorbeeld een e-mail leest, niet direct afhandelt en later weer oppakt. Het idee is: ‘dat doe ik later wel!’ Vervolgens moet je later de e-mail weer opnieuw lezen. Zonde van je tijd!
6. Wees flexibel
Een star schema, zonder ruimte voor onverwachte gebeurtenissen, wordt altijd verstoord. Bouw marges in en zorg dat er nog voldoende ruimte is voor onverwachte gebeurtenissen.
7. Wat kun jij beïnvloeden?
Concentreer je vooral op zaken waarop je zelf invloed kunt uitoefenen. Het weer, de problemen van deze wereld en het gedrag van anderen kun je niet of nauwelijks beïnvloeden. Steek er zo min mogelijk energie in. Ga er pragmatisch mee om. Het is zonde van je tijd en bovendien behoorlijk frustrerend omdat het toch niets oplevert.